“Turned off”. How the Russian media responded to international decisions on Crimea

“Turned off”. How the Russian media responded to international decisions on Crimea

© Getty Images

Journalists of the aggressor yet dry, in the form of news notes – light of the decision of the Prosecutor of the court in the Hague and one of the main committees of the UNGA.

On 15 November it became known that the Prosecutor of the International criminal court, Fatou Bensouda, in its report on the preliminary investigation, the Ukrainian case recognized the situation on the territory of Crimea and Sevastopol, equivalent to the international armed conflict between Ukraine and the Russian Federation. In the document, Russia’s actions on the Peninsula in March 2014 recognized occupation.

Read also: Russian media reported the arrest of “Ukrainian spy” in the occupied Crimea

Meanwhile, Russian media are obviously considered the topic unimportant, as decided either ignored the news or be restricted to short or slightly extended reports report of the Prosecutor of the International Tribunal.

So, one of the main news agencies of the country – TASS and Interfax – did not published even a short note. RIA Novosti news Agency gave the news under the heading “ICC Prosecutor likened the annexation of Crimea to the armed conflict” (this name is generally typical of all the rest of the Russian media). The editors pointed out that “Russia does not fall under the jurisdiction of the ICC because it has signed but not ratified the Rome Statute.”

Read also: Poroshenko called the UN resolution on the Crimea, the real victory for justice

First channel ignored the topic, but such media propaganda as Russia Today, Rossiya 24 and NTV did short stories broadcast news programs and has published notes on their websites. Also news about the report of the Prosecutor announced the TV channel “Rain”.

Of the newspaper “Izvestiya” and “Rossiyskaya Gazeta” (and their websites) ignored the document on the occupied Crimea. It is noteworthy that spared him the attention of the opposition “Novaya Gazeta” and “Nezavisimaya Gazeta” published the news today, November 16.

Kommersant, Komsomolskaya Pravda, Vedomosti, Argumenty I Fakty wrote about the report, short notes.

Of online media propaganda Life and the site lenta.ru yesterday did not mention the document of the ICC, Meduza has published a news note, as RBC and NEWSru.com.

Read also: UN Belarus tried to block consideration of the resolution on the Crimea

Tonight, November 16, the Third Committee of the UN General Assembly endorsed the Ukrainian resolution on human rights in the occupied Crimea. It will be considered at the meeting of the 71st session of the UNGA. For the first time in documents of the UN, called Russia a country-occupier, Autonomous Republic of Crimea and Sevastopol as temporarily occupied territory.

However, the Russian media decided to ignore this point. At the same time, they focused on the comments of the Director of the Department of the Russian foreign Ministry on human rights Anatoly Viktorov, who spoke at the Committee meeting and called the resolution “propaganda that has nothing to do with real situation in Crimea”. For example, his words presented to the Agency Interfax-Russia. RIA Novosti wrote that “Victoria called the Ukrainian document “useless propaganda leaflet.” And Meduza was published by his words that “the inhabitants of the Crimea made the decision on joining of the Russian Federation “in the historic referendum.”

The UN adopted a resolution on human rights in Crimea

TSN. Wounds
Today, 08:41

Add to favourites

This is stated in a resolution of the Committee on human rights of the UN General Assembly. For the adoption of the document voted 73 countries, 23 – against it, with Russia. The resolution condemns the temporary occupation of the Peninsula and urged Moscow to release Ukrainian citizens and to cancel the prohibition of activities of the Majlis.